Velferdsteknologi

Velferdsteknologi er et virkemiddel for å organisere og levere helse- og omsorgstjenester på nye måter. Bruk av velferdsteknologi kan gi mennesker mulighet til å mestre eget liv og helse, bidra til at flere kan bo lenger i eget hjem til tross for nedsatt funksjonsevne, og bidra til å forebygge eller utsette institusjonsinnleggelse. Averøy kommune bruker velferdsteknologi og er i ferd med å innføre stadig mer velferdsteknologi i helse – og omsorgstjenestene.

Bruk av velferdsteknologiske løsninger kan bidra til økt trygghet og bedre tjenester for brukere og pårørende. Erfaringer viser også at velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene i kommunene. Mer enn 200 kommuner er med i prosjekter som skal ta i bruk velferdsteknologiske løsninger. Kommuner som har deltatt i det nasjonale velferdsteknologiprogrammet fra 2013-2016 har utviklet kunnskap og verktøy som gjør det mulig for alle kommuner å sette i gang de nødvendige endringsprosessene.

Teknologi vil aldri kunne erstatte menneskelig omsorg og fysisk nærhet, men den kan bidra til å forsterke sosiale nettverk og mobilisere til økt samspill med tjenestene, nærmiljøet, familie og frivillige. Dermed kan den også frigjøre ressurser i omsorgstjenesten som i større grad kan brukes til brukerrettet arbeid.

Eksempler på velferdsteknologi:

• digitale trygghetsalarmer – tilknyttet røykvarsler, fallalarmer, sensorer osv.
  • digitale medisindispensere
  • bevegelsessensorer