Nå får du digital post fra Helse og omsorg

Fra 8. januar 2020 sender Tildelingsenheten ut vedtak og brev elektronisk.  Alle som mottar digital post, vil motta varsel på e-post og/eller SMS.

Klikk for stort bilde 

Posten vil bli sendt til din digitale postkasse, dersom du har opprettet dette. Hvis ikke blir det sendt til Altinn.

Du får varsel på e-post og/eller SMS når du mottar digital post.

Brev som går til Altinn, og som ikke blir åpnet innen 3 dager, sendes ut som brev i posten. Du får altså informasjonen uansett.

Hvorfor digital postkasse?

Digital post er gratis å bruke og gir deg flere fordeler:

  • Raskere svar fra oss
  • Varsel i app eller epost når du får svar
  • Oversikt over alle viktige brev, og tilgang til disse uansett hvor du er
  • Sikker oppbevaring
  • Sparer miljøet og reduserer offentlige utgifter
  • Reklamefri postkasse

Brev til privatpersoner blir sendt til digital postboks (DigiPost eller eBoks) eller Altinn (for de som ikke har opprettet digital postkasse). Brev til bedrifter og andre offentlige instanser sendes via Altinn.

Offentlige virksomheter og andre virksomheter som bank, forsikringsselskaper - og også butikker, tar nå i bruk digital post i økende grad.

Opprett digital postkasse

Du må selv opprette din egen digitale postkasse hos e-Boks eller Digipost, dersom du ønsker å ta i bruk dette.

Digipost og e-Boks er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Den største forskjellen mellom de to postkassene er hvilke private virksomheter du kan motta digital post fra. Begge postkassene finnes som app, som gir enkel tilgang til postkassen din.

For å opprette og logge deg på digital postkasse, må du ha en  elektronisk ID  (for eksempel BankID, MinID)

Slik fungerer det når du mottar digital post:

Når du mottar post, vil du få varsel i app, på SMS eller e-post.  Slik slipper du å sjekke postkassen for ny post hver dag.

Dersom du har digital postkasse, blir post liggende der til den blir åpnet og lest. Privatpersoner har det samme ansvaret for å hente/åpne posten sin her, som for post som går til en fysisk postkasse.

Brev som går til Altinn (dvs at du ikke har opprettet digital postkasse), og som ikke blir åpnet innen 3 dager, sendes ut som brev i posten. Du får altså informasjonen uansett.

Vil du fortsatt motta post på papir?

Dersom du ønsker å reservere deg mot å motta posten digitalt, kan du gjøre det ved å ringe gratis på  tlf. 800 30 300 eller reservere deg på www.norge.no.

Dersom du ikke har opprettet digital postkasse, og ikke har reservert deg, vil du motta posten via Altinn. Som det framgår ovenfor, vil brev sendes ut på papir dersom den ikke åpnes i Altinn innen 3 dager.

Hvorfor trenger jeg digital post når jeg har e-post?

Det offentlige kan ikke sende sensitiv informasjon, som for eksempel helseopplysninger, på e-post. Manglende kryptering i e-postløsninger gjør dette til en svært usikker kanal. Digital post er kryptert og er derfor en sikker kanal som nå innføres i alle landets kommuner.

Kontaktinformasjon

Anne Marit Sylthe
Leder tildelingsenheten
E-post
Telefon 71 51 35 82
Mobil 482 85 118