Averøy kommunestyre vedtok i møte 13.12.2018 rullering av strategisk landbruksplan for Averøy. Gjeldende landbruksplan for Averøy (PDF, 2 MB) ble utarbeidet i 1998 og den ble sist rullert i 2008. Bakgrunnen for kommunestyrets vedtak i desember 2018 er at landbruket har gjennomgått store endringer siden planen ble rullert forrige gang, og at mange av forutsetningene i planen fra 2008 er endret.

Publikumsbading i svømmehallen er dessverre avlyst 4. januar; svømmehallen åpner igjen 11. januar.

  Søknadsfrist for begge stillingene: 13. januar 2019

Helselagene og Averøy kommune har inngått samarbeid i forbindelse med større ulykker, kriser og katastrofer. Nasjonalforeningen, helselagene i kommunen skal bistå med mottak og forpleining til evakuerte, pårørende og hjelpemannskap i slike situasjoner. Tirsdag signerte representanter fra helselagene og ordfører avtalen.

Kommunestyret vedtok 13. desember formannskapets forslag til årsbudsjett og økonomiplan med få endringer. Det ble overført 200 000 fra havbruksfond til næringsfond. I tillegg vil kommunestyret ha nærmere utredning av disse funksjonene: folkehelsekoordinator, demenskoordinator og logoped.

Kommunestyret delte i går ut den årlige "Bråtthesten" - bilde, blomster, heder og ære til personer eller organisasjoner som gjør en positiv og uegennyttig innsats for kommunens kulturliv. I år fikk UL Utheim denne utmerkelsen for sine mangfoldige oppgaver og arrangement, til glede for kommunens befolkning.

Kommunens faste plankomite håper nå på fortgang i arbeidet med den nye skolen som skal bygges ved Rangøykrysset. I forbindelse med reguleringsarbeidet, har kommunen fått innsigelser som har ført til at administrasjonen har vært nødt til å supplere planene med nye vurderinger og analyser. Nå mener plankomiteen at innsigelsene er besvart og jobber videre med romprogrammet.

Denne uken sender DSB ut en brosjyre med egenberedskapsråd til alle landets husstander. Brosjyren inneholder konkrete forslag til hva du bør ha i hus, hvis noe skulle skje med kritiske samfunnsfunksjoner som strøm, mobilnett, internett, transport, vann og avløp. Rådene som gis, har vært ute på bred høring og er forankret hos over 40 ulike myndigheter.

Fra Lørdag 01.12.18 får barn og unge i 9 kommuner i Nordmøre og Romsdal for første gang tilgjengelig barnevernvakt. 9 faste ansatte skal ivareta tilbudet i Barnevernvakta. Alle ansatte i barnevernvakta har bred erfaring fra barnevernsarbeid og kommer fra ulike kommuner i Nordmøre og Romsdal.