Averøy sykehjem
2023
Averøy sykehjem omfatter til sammen 54 plasser for heldøgns omsorg og pleie. Drift av plassene er underlagt hjemmel etter Lov om Helse- og omsorgstjenester. I tilknytning til oppholdet gis det tilbud om legetjenester, fysioterapitjeneste, sykepleiertjeneste og øvrig helsepersonell i samarbeid med andre deler av den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Sykehjemmet har 40 langtidsplasser, derav 8 plasser ved skjermet post for personer med demens sykdom. I tillegg driftes det 14 korttidsplasser med høyt helsefaglig fokus, der ansvar for rehabilitering, etterbehandling, avlasting- og observasjonsopphold er fremtredende.
I 2023 hadde korttidsavdelingen et høyere antall tildelte korttidsopphold, men i snitt et redusert antall liggedøgn pr utskrevet pasient. Høyt fokus på både internt og tverrfaglig samarbeide og rehabilitering er bakgrunnen for dette gode resultatet. Antall korttidsopphold i 2023 var 58, mot 42 i 2022.
I perioder med økt behov for plasser, benyttes det dobbeltrom der dette er tilrettelagt for ved korttidsavdelingen.
I sykehjemmets indre liv, driftes det tjenester som legger vekt på faglig kvalitet, trivsel og trygghet for våre pasienter. I våre tjenester har vi også fokus på at hver enkelt pasient skal få gode måltider, og tilbud om jevnlige aktiviteter og frisk luft. Enheten har i tillegg etablert svært god kontakt med frivillige. Den trofaste «Pasientvenneforeningen» stiller opp gjennom hele året med aktiviteter og underholdning til stor glede for både pasienter og ansatte.
Anni JensenDagsenter
Dagsenteret er administrativt underlagt sykehjemmet. Senteret gir tilbud om aktiviteter og sosialt samvær til ca. 37 eldre hjemmeboende med varierende antall dager pr uke. Fellesmåltider og transport til og fra tilbudet inngår i tjenesten. Målet er at brukerne skal komme ut av en isolert tilværelse og i større grad opprettholde mestring av ferdigheter. Tjenesten er et viktig trinn i omsorgstrappen og utsetter behov for tiltak som er mer kostnadskrevende. Tilbud om dagsenter er styrket for mennesker med demens sykdom. De ansatte ved dagsenteret er også en viktig ressurs for sykehjemmets aktivitetstilbud i samarbeid med avdelingene.
Sentralkjøkken
Sentralkjøkkenet har ansvar for produksjon og leveranse av mat til sykehjemmet, hjemmeboende og beboere i omsorgsboliger i kommunen. I 2023 produserte og leverte kjøkkenet en rekke måltider av høy kvalitet, blant annet totalt ca. 40 000 middager.
Fellestjenester
Administrativt ansvar og støttefunksjoner ved Averøy sykehjem, består av enhetsleder, fagleder og merkantil ressurs. I tillegg har enheten eget vaskeri og 3 renholdere.
Utfordringer
Rekruttering av personell fremstår som en utfordring på lik linje med en stor andel av resten av landets kommuner. Det er både tids- og ressurskrevende å ha riktig kompetanse og bemanning på plass. Dette stiller særlig store krav til riktig bruk av kompetanse i framtiden.
Enhet sykehjem har fagpersonell med forholdsvis høy gjennomsnittsalder. Dette utgjør på den ene siden en ytterligere utfordring i forhold til fremtidig rekruttering, men beskriver også at vi har et høyt antall ansatte med omfattende arbeidserfaring og høy kompetanse fra et langt yrkesaktivt liv. Til tross for et høyt antall ansatte som gikk av med pensjon i 2023, har enheten vært i stand til å rekruttere nytt personell i stillingene. Vi er også stolte av å registrere at de fleste av våre ansatte som går av med pensjon ved sykehjemmet, fortsetter som timevikarer hos oss i flere år etter å ha trådt inn i pensjonisttilværelsen. På denne måten er vi i stand til å beholde vi et høyt fagnivå ved behov for innleie ved fravær i enheten.
Økte priser på varer og tjenester var også merkbart i 2023.
Enhet sykehjem var i 2023 uten fungerende heis i flere måneder. Til tross for iherdig arbeide fra kommunens vedlikeholds-ansvarlige vedvarte problemet forholdsvis lenge, og skapte en rekke utilsiktede utfordringer ved enheten. Enhetsleder ønsker å berømme spesielt personalet, men også besøkende for stor fleksibilitet og velvilje gjennom den perioden vi hadde dette problemet.
Kvalitetsarbeid
- Verneombud og ledere gjennomførte kurs i HMS arbeide.
- Kontinuerlig arbeide gjennom året med fokus på oppdatering og forbedring av rutiner, prosedyrer og regelverk.
- Kontinuerlig arbeide med opplæring av personell for å sikre enhetens faglige kompetanse.
- En stor andel ansatte gjennomførte og bestod Demensomsorgens ABC. Flere ansatte gjennomførte også andre kurs i håndtering av utfordringer i arbeidet med personer med demens sykdom.
- Vi arrangerte og flere fagprøver i 2023, både for egne ansatte og ansatte i andre enheter.
- Opplæring og oppfølging av elever, studenter og praktikanter.
- Vi vil gjerne også fremholde at vi i 2023 har sysselsatt en rekke friske og flotte ungdommer på helg og i sommersesongen, gjennom kommunestyrets ekstra bevilgninger til denne type stillinger. Flere av disse ungdommene fortsetter nå i helgestillinger og sommervikariat mens de tar utdanning.
Arbeidsmiljø
Et godt arbeidsmiljø er svært viktig for enhver arbeidsplass. Enheten jobber kontinuerlig med å legge til rette for- og trygge de ansatte i deres arbeidshverdag. Kompetanseheving, jevnlig kommunikasjon, personalmøter og et tett samarbeide på alle plan er viktige faktorer i dette arbeidet.
Budsjett og regnskap 2023
År | 2023 |
---|
Budsjett | 52 953 273 |
Regnskap | 55 279 933 |
Resultat | -2 326 660 |
Årsverk | 60 |