Hva kan du klage på?
- At du ikke har fått den tjenesten du ønsker
- Forhold ved tjenesten du ikke er fornøyd med
- Kritikkverdige forhold
- Saksbehandlingen
Rettighetsklagen sender du til Tildelingsenheten i kommunen, som da undersøker om nye opplysninger fører til nytt vedtak. Får du ikke medhold på klagen, sender vi automatisk klagen videre til Statsforvalteren i Møre og Romsdal som avgjør saken.
Klage på tjenesten
Dersom du mener at det kan ha skjedd en svikt i helse- og omsorgstjenestene, er det ofte en god start å ta dette opp direkte med virksomheten som har gitt tjenesten. Det kan handle om behandlingen, forsinkelser, mangelfull omsorg, vanskelig kommunikasjon, eller lite informasjon og medvirkning i spørsmål rundt egen helse og behov for tjenester.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Statsforvalteren som gjør en vurdering av saken.
Får du medhold i klagen kan Statsforvalteren starte en tilsynssak. Avdekker de feil må disse utbedres. Får du ikke medhold fra Statsforvalteren er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen (sivilombudsmannen.no)
Pasient- og brukerombudet
Pasient- og brukerombudet hjelper pasienter, brukere og pårørende med råd, veiledning og bistand i møte med helsetjenesten.
Les mer på ombudet sine hjemmesider (pasientogbrukerombudet.no)