Averøy GNISTrer!

Varde er gjennom nåløyet, og Averøy er én av fem Gnist-kommuner i 2023. Fem fremoverlente kommuner er valgt ut til årets Design- og Arkitektur Norges Gnist-program.

Varde Roald Sevaldsen

Fra Averøy leverte revidert søknad til Gnist-kommune 23. mai har vi ventet i spenning. Blir vi én av de utvalgte?

Roald Sevaldsen og Tidens Krav: Averøy søker om å bli GNIST-kommune

DOGA: Innovative kommuner med høye bærekraftsambisjoner

I Gnist-programmet skal fem av landets mest ambisiøse kommuner utforske hvordan de kan skape attraktive, inkluderende og bærekraftige lokalsamfunn.

Dette skal de gjøre i samarbeid med fageksperter på bruk av designdrevet innovasjon og arkitekturkompetanse.

- På en skala fra én til ti så er dette 15+! Dette gir fabelaktig start på uante muligheter for steds- og næringsutviklinga vi jobber med. Jeg er nesten litt målløs, og det sier ikke så lite, jubler prosjektleder og samfunnsutvikler Ragnhild Berthinussen.

Fremoverlente Averøy ønsker å drive innovativ steds- og næringsutvikling. Vi har meldt inn caset Varde og skisserer følgende utfordring:

- Hvordan kan vi få det regionale kulturminnet Varde ut av limbo, fra samfunnsruin til bærekraftig samfunnsinnslag?

- Hvordan kan kulturminnet Varde igjen bli en veiviser mot fremtiden?

- Hva er egnet innhold i et slikt bygg for at prosjektet skal være bærekraftig både økonomisk, miljømessig og sosialt?

Dette er utfordringsbildet Averøy kommune skal hende over til et innovasjonsteam som kan jobbe sammen med kommunen for å utforske utfordringene.

Vi gleder oss til starten, prosessen og til vegen videre!

- Det er en kjempegladsak at vi vi kom med! Det åpner mange nye dører. Vi ser hvem som er med på andre siden, og det gir uante muligheter, sier en strålende glad næringsaktør Per Ivar Aakvik.

Ordfører Ingrid Ovidie Rangønes har ventet i spenning siden Averøy leverte revidert søknad 23. mai. Gladnyheten fra hovedstaden er ankommet og ordføreren uttaler:

- Jeg er kjempeglad, stolt og veldig spent på det som skal skje videre!

Det er alle vi andre også! Vel blåst så langt og lykke til på en spennende reise!

Nyhetssak fra DOGA: Fem utvalgte GNIST-kommuner

GNIST-kommune 2023. Samfunnsutvikler Ragnhild Sophie Berthinussen, ordfører Ingrid Ovidie Rangønes og næringsutvikler Per Ivar Aakvik. Grete Kongshaug