Stopp all frost-tapping og reduser vannforbruket!

Vannbehandlingsanlegget til Folland Vannverk er ute av drift etter omfattende vannskader i det elektriske anlegget. Det vil ta flere uker før anlegget kan startes opp igjen. I denne perioden må all vannforsyning leveres fra Nordre Averøy Vannverk og Hoel Vannverk.

Kapasiteten til disse er ikke stor nok til å dekke 100% av behovet med dagens vannforbruk. For å opprettholde tilnærmet normal vannforsyning er det helt avgjørende at alle husstander og industri reduserer sitt forbruk så mye som mulig. Alle som tapper vann for å hindre at vannledninger fryser MÅ stenge av øyeblikkelig.

Må ha reserve til brannslukking og beredskap

Alle høydebasseng var fulle på det tidspunktet feilen oppsto. Det er disse bassengene som gjør at alle får vann nå, men nivået synker gradvis og vil nå kritisk lavt nivå i løpet av 2-4 dager. Om ikke alle reduserer sitt forbruk og stopper frost-tapping må vi stenge av forsyningen i perioder for å fylle bassengene opp igjen. Dette er viktig for å kunne har en vannreserve til brannslukking og annen beredskap.

Hovedbudskapet her er at ALLE må bidra til å redusere sitt vannforbruk. Om alle bidrar så vil dette gå fint. Dette kan du gjøre:

• Steng umiddelbart av vann som renner for å hindre at vannledninger fryser. Gjelder ALLE hus, hytter, naust/uthus og industri.
  • Kutt unødvendig bruk av vann som bilvask, fylling av boblebad/Jacuzzi og lignende.
  • Reduser tiden i dusjen, ikke la vannet renne når du pusser tenner osv.

Vi informerer fortløpende om nye og eventuelt strengere tiltak blir nødvendig. Dette blir kunngjort på kommunens hjemmeside, på SMS og i pressen.

Om noen har tips om lekkasjer og lignende, ta kontakt med: