Utredning
Skal bistå fastlegen, eventuelt spesialisthelsetjenesten, med utredning ved mistanke om demenssykdom.
- Å kartlegge behov for aktivitet og bistand
- Å tilby råd og veiledning til personer som har mistanke om at de selv har demens
- Å tilby råd og veiledning til pårørende som er bekymret for om en i familien kan ha demens
Oppfølging
- Å bistå fastlegen i evaluering av sykdomsprogresjon
- Å tilby tilpasset informasjon om demenssykdommen til personer med demens og deres pårørende
- Å gi råd og veiledning slik at den som er syk kan mestre hverdagen bedre
- Å tilby regelmessige hjemmebesøk i tillegg til kontakt ved behov
- Å tilby informasjon om aktuelle offentlige og frivillige tjenester og tilbud
- Å tilby individuelle samtaler om demenssykdommen, aktuell behandling av demens og mestring av hverdagen
- Å motivere personen med demens, og eventuelt deres pårørende, til å benytte de tilbud og tjenestene som tilbys
- Å legge til rette for et formalisert samarbeid mellom demenskoordinator, leger og hjemmetjenesten
Demenskoordinatoren i Averøy kommune har i tillegg hovedansvar for følgende oppgaver:
- Ha en rådgivende funksjon overfor andre samarbeidspartnere
- Ha en undervisende funksjon overfor annet helsepersonell
- Har ansvaret for gjennomføring av pårørendeskole.
Kontakt med demenskoordinator er ett lavterskeltilbud. Det betyr at man ikke trenger å levere søknad eller at det utløser vedtak. Tilbudet er gratis.
Pasienter, pårørende og helsepersonell kan ta direkte kontakt på telefon eller epost. Demenskoordinator er tilgjengelig mandag til fredag kl. 8 - 16.
Angående hjemmeboende personer hvor det er mistanke om demensutvikling kan man levere en bekymringsmelding til fastlegekontoret hvis forholdene tilsier at det er fare for liv og helse.