Søknad om utslippstillatelse krever utfyllende informasjon som gis i følgende obligatoriske vedlegg:
- Dokumentasjon av nøytral fagkyndig (DOCX, 30 kB)
- Dokumentasjon av rensegrad og anlegg (PDF, 516 kB)
- Kart med plassering av anlegg (eksempel) (PDF, 508 kB)
- Berørte interesser (PDF, 194 kB)
- Opplysninger gitt i nabovarsel
- Kvittering for nabovarsel
Søknader som mangler obligatoriske vedlegg, blir ikke behandlet.
Andre vedlegg
- Ønske om unntak fra forurensningsforskriften §§ 12-8 til 12-9 må begrunnes i eget vedlegg. Vær oppmerksom på at dersom du søker om unntak, vil kommunens saksbehandlingsfrist på seks uker utgå.
- Dersom flere eiendommer er eller skal tilknyttes avløpsanlegget, må det leveres liste over eiendommene med gnr., bnr., og adresse i søknaden.
Søknadsprosess og saksbehandling
En komplett veiledning til søknadsskjema finnes her (PDF, 597 kB). Ta kontakt med kommunen om du trenger ytterligere veiledning om vilkår, forundersøkelser og hvordan du skal søke om utslippstillatelse.
I henhold til forurensningsforskriften er det 4 ukers svarfrist i forbindelse med nabovarsling ved søknad om utslippstillatelse.
Kommunen kan under søknadsbehandlingen fastsette krav som avviker fra forskriftens kapittel 12 eller nekte etableringen av utslipp. Ved fastsettes av andre krav, legges det vekt på forurensningsmessige ulemper sammenlignet med de fordeler og ulemper som tiltaket ellers vil medføre.
Fullstendig søknad om utslippstillatelse som er i overensstemmelse med kravene i forskriftens kapittel 12 skal avgjøres av kommunen innen seks uker. Dersom kommunen ikke har avgjort saken innen fristens utløp, regnes tillatelse som gitt så lenge det ikke er noen grunn til å tro at noen part vil være misfornøyd med dette. Fullstendig søknad med krav som avviker fra forskriften, skal avgjøres så snart som mulig
Lover og forskrifter