Innsatsteamet

Innsatsteamet i Averøy kommune ble opprettet 10.oktober 2022. Averøy kommune ønsker at innbyggerne i kommunen skal kunne bo hjemme så lenge en selv ønsker, og ha en aktiv alderdom med god livskvalitet. Innsatsteamet tilbyr tverrfaglig rehabilitering og oppfølging i hjemmet i en tidsavgrenset periode.

Hva er et innsatsteam?

• Innsatsteamet er et tverrfaglig team bestående av fysioterapeut, ergoterapeut og sykepleier.
  • Ved utskrivelse fra sykehus, korttidsopphold ved sykehjem eller rehabiliteringssenter kartlegger innsatsteamet brukers hjelpebehov, tilrettelegger bolig og følger bruker opp i en intensiv og tidsavgrenset periode.
  • Innsatsteamet tilbyr opptrening i dagliglivets aktiviteter slik at bruker kan bli mest mulig selvstendig i eget liv, og derfor ha muligheten til å fortsette å bo hjemme.

Hvordan jobber innsatsteamet?

• Bruker i fokus.
  • Oppfølgingen skjer i brukers hjem eller nærmiljø, og innsatsteamet samarbeider tett med andre helsetjenester ved behov.
  • Tett og intensiv oppfølging i en tidsavgrenset periode.
  • Målrettet arbeid.
  • Informasjon og veiledning.
  • Vurdere og iverksette videre hjelpebehov.

Hvem kan få oppfølging av oss?

• Hjemmeboende som har hatt brått eller gradvis fall i funksjonsevne og som ønsker å oppnå et bedre funksjonsnivå.
  • Utskrivningsklare brukere fra sykehus, korttidsopphold på sykehjemmet eller rehabiliteringsopphold som har behov for tverrfaglig oppfølging i hjemmet.

Forebyggende hjemmebesøk

• Innsatsteamet har ansvaret for å gjennomføringen av forebyggende hjemmebesøk i kommunen.
  • Forebyggende hjemmebesøk er et tilbud for alle som fyller 80 år, og som ikke har kommunale tjenester fra før.
  • Alle i målgruppen vil motta brev i posten før oppringing fra innsatsteamet. Brevet gir ytterligere informasjon om innholdet i besøket.
  • Forebyggende hjemmebesøk er et forebyggende og helsefremmende tiltak hvor hensikten er å styrke den enkeltes mulighet til å holde seg frisk og aktiv lengst mulig.
  • Formålet med forebyggende hjemmebesøk er å legge til rette for gode levevaner samt gi best mulig forutsetning for å opprettholde funksjon og helse.

Hva koster det?

Tjenesten er gratis.