Parkeringsplass Røsandstranda og asfaltering av kommunale veier, en statusoppdatering

Vi har fått noen spørsmål om framdriften av arbeidet med parkeringsplassen på Røsandstranda og asfaltering av kommunale veier. Arbeidene er i gang, men forsinket av ulike årsaker, sier ingeniør ved tekniske tjenester Rainer Deggert.

Betongrør for å håndtere overvann Røsandstranda Rainer Deggert Parkeringsplass Røsandstranda

Dette arbeidet skal i hovedsak utføres i egen regi, med kommunale mannskap og eget utstyr. Arbeidet er forsinket av forskjellige årsaker:

• Mannskapsmangel, men ny mann i uteseksjonen begynte 11.07.2022
  • Ny gravemaskin for uteseksjonen er fortsatt ikke levert, vi hadde ingen ledig maskin tilgjengelig. Gravemaskinen blir levert i uke 33.
  • Eksisterende hovedvannledning ble krysset av betongrør som er plassert for overvannshåndtering. Det kom fram at det var for lite overdekning av vannledning og at utløp av betongrør og vannledning er på samme plass. Det er fare for utvasking og vi må legge en lengde betongrør i tillegg. Dette blir gjort i løpet av denne uken.
  • For etablering av gangsti ned til stranda er det nødvendig å fjerne noen store trær (3 stk). Vi har fått aksept fra grunneier til å felle disse trærne.

Etter avklaringer med Nerland maskin, som utfører gangsti ned til stranda, om fremdrift planlegger vi ferdigstillelse i løpet av september.

Ny asfalt kommunale veger

Etter prioritetsliste som er vedtatt av kommunestyre starter vi i uke 34 på Sveggøyveien.

Forsinket oppstart av dette arbeidet skyldes:

• Mannskapsmangel og forsinket leveranse av gravemaskin (samme som for arbeidet med Røsandstranda).
  • Dårlige værforhold med mye nedbør i juli og august.
  • Fellesferie, ingen leveranse av asfalt.

Avhengig av værforhold og ledig kapasitet av Kolo Veidekke (som leverer asfalt) regner vi med ferdigstillelse på Sveggøyveien i løpet av september.

Arbeidet med Storesandøyveien, som har prioritet 2 på "asfaltplanen" kan da starte opp når Sveggøyveien er ferdig.

Alle andre veistrekninger på lista starter tidligst neste år, etter vintersesongen. Vi regner med tidligst i mai 2023.

I veien for deg

Vi håper våre innbyggere har forståelse for disse forsinkelsene og setter pris på det utrettelige arbeidet vårt mannskap gjør. De er i veien og på veiene for deg. Gi dem et klapp på skulderen og vennlige ord.

Klikk for stort bilde