Valg 2023

I år er det kommunestyre- og fylkestingsvalg. Her er alt du trenger å vite for å delta i valget.

NÅR

Valgdagen er 11. september. Du kan forhåndsstemme ved servicekontoret på Bruhagen fra 10. august til 8. september.

HVOR

Her kan du stemme i Averøy

Det blir anledning til å stemme ved Averøy sykehjem, Bremsnes dagsenter og Ladevangen omsorgssenter 5. september og Langøy boligfellesskap 6. september. Tidspunkt blir kunngjort på hvert enkelt sted.
Alle som ikke har anledning til å stemme ved et ordinært stemmested kan avlegge sin stemme disse dagene.

Hvordan

Du vil få tilsendt et valgkort. Les mer om valgkortet her.

Gyldig legitimasjon

Du må legitimere deg når du skal avgi stemme. Gyldig legitimasjon kan være:

• Pass - utgått pass aksepteres også
  • Førerkort - inkludert digitalt førerkort i app
  • Bankkort med bilde
  • Nasjonalt ID-kort

Når du skal stemme

• Ta den stemmeseddelen du vil bruke.
  • Gjør eventuelle endringer på stemmeseddelen (se veiledning på valg.no)
  • Brett sammen stemmeseddelen med partinavnet inn og feltet for stempling ut! Da kan ingen se hva du stemmer. Du skal ikke bruke konvolutt eller annet omslag fordi stemmeseddelen skal stemples.
  • Gå til en valgfunksjonær og få et stempel på utsiden av stemmeseddelen.
  • Stemmeseddelen må ha stempel for å bli godkjent. Dersom du avgir stemme til flere valg (eks ved lokal- og fylkestingsvalg)- husk at alle stemmesedlene må stemples!
  • Legg selv den stemplede stemmeseddelen i urnen.

Hvem kan stemme?

• Norske statsborgere som er, eller har vært, registrert bosatt i Norge.
  • Statsborgere i andre nordiske land som har vært registrert bosatt i Norge senest 30. juni 2023.
  • Øvrige utenlandske statsborgere som har vært registrert bosatt i Norge sammenhengende de tre siste årene før valgdagen.

Politiske parti og valglister (disse kan du stemme på)